Sain tämän kirjan eräältä 5 Breadin "Isältä"( katso lisää aiheesta 5Bred) ja myös pikkuveljeltäni. Kirjan tekijä Juhani Holma, osana väitöskirjaansa. Kirjaan on koottu Mikael Agricolan Rukouskirjasta, rukouksia arjen eri vaiheisiin, ongelmiin ja vuorokauden aikoihin. 

Tämä yhteys 5 Breadiin on aikoinaan nostanut minut masennuksen partaalta, suosta josta me puhumme. Haluan rohkaista ihmisiä uskomaan siihen mitä ovat ja mikä elämässä tuntuu hyvältä ja oikealta suunnalta, tarttumaan siihen. Olkaa ihmiset omia itsejänne niin pysytte mielellisesti terveinä. Älkää yrittäkö olla jotain muuta mitä ette ole, olkaa aitoja. Näihin minä ensimmäisen masennuksen aikana lankesin ja suota kesti silmän kantamattomiin.... Olen osittain vielä matkani varressa, mutta juuret on kylvetty ne ei ole vielä syvät sillä minä eksyin tyvestä ja etsin tietä takaisin. Juurien kylväminen suonkeskelle oli uhkarohkeaa joten nyt kärsin seurauksista... Haluan tulla oikein ymmärretyksi en saarnata tai mainostaa.

Rukoukset ovat auttaneet, joka kerta kun menen kirkkoon tunnen helpotuksen, aivan kuin kaikki huoleni olisivat jääneet taa ja joka kerta uskon lujemmin. Kuunnelkaa myös tunteitanne ja tarkastelkaa niitä niin huomaatte kyllä mistä puhun. Työ ja arki katkaisee kaiken minkä liitän uskon elämään: miten sovitan työn, vapaa-ajan, perheen ja juhlat, ystävät, sairastelun, asioiden hoitamisen. Jaksan silti ponnistella oman mieleni paranemiseksi, joka päivä on taistelua niin kauan kuin tunnen kuka olen, mikä on minun juttuni ja  "kun saan elämästä kiinni". Nyt tuntuu että kaikki tämä on yhtä kaaosta (yleisesti) ja etten hallitse omaa arkea. Tämän kirjoittaminen oli erittäin vaikeaa, mutta olo helpotti suunnattomasti. En siis todellakaan halua antaa yli ihmisen kuvaa, haluan antaa toivoa parempaan, rohkaista muita uskoon ja yhteyteen, helpottaa omaa masennustani kirjoittamalla minulle vaikeista asioista.

Tunteisiin vetoavia kappaleita: Beyonce- Halo

Beyonce-Oye

Happoradio- Puhu äänellä jonka kuulen

Madonna- Miles away

Juha Tapio- Kaksi vanhaa puuta

Chisu- Mun koti ei ole täällä

Johanna Kurkela- Sun särkyä anna mä en

Johanna Kurkela- On suuri sun rantas autius

Celine Dion & Barbara Streisand- Tell him

30 seconds to the mars-The kill

Coldplay- Fix you

Coldplay- Clocks


Nämä ovat hyviä kappaleita jotka auttavat minua. Tarkoitus ei ole masentaa vaan antaa musiikki elämyksiä jotka auttavat arjen tiimellyksessä.